Τρίτη, 13 Μαρτίου 2012

Πολύ περίεργες οι αγωνίες της «Καθημερινής»…


Πρέπει ο κοσμάκης να έρθει στο αμήν με τις ουρές στα γκισέ ώστε να ζητήσει τελικά από μόνος του τις διάφορες κάρτες που θα τον ελέγχουν ανά πάσα στιγμή; Διαβάστε τα δύο άρθρα για να γνωρίζετε από τι πρέπει να φυλαχτείτε… Κοινώς απ’ ότι αυτοί προτείνουν!

Του Βαγγελη Mανδραβελη

«Μέχρι το τέλος του 2011, οι πολίτες θα είναι σε θέση να αντικαταστήσουν την αστυνομική τους ταυτότητα με μία κάρτα, με την οποία θα πραγματοποιείται πλήθος συναλλαγών με τη Δημόσια Διοίκηση, χωρίς να απαιτείται κανένα άλλο έγγραφο» (Γ. Α. Παπανδρέου, 11/9/2010).

Μήνες μετά το συγκεκριμένο ορόσημο που έθεσε σε ομιλία του στη ΔΕΘ ο τέως πρωθυπουργός κ. Γ. Παπανδρέου, τίποτε από τα παραπάνω δεν ισχύει. Τα δελτία ταυτότητας παραμένουν ίδια, οι ουρές στα γκισέ της δημόσιας διοίκησης διογκώνονται και μαζί τους τα έγχαρτα έγγραφα.

Σύμφωνα με ανθρώπους δίπλα στον τέως πρωθυπουργό, η Κάρτα Πολίτη ήταν άλλο ένα όραμα το οποίο είχε ενστερνιστεί η κορυφή της πολιτικής ηγεσίας της χώρας, χωρίς όμως να υλοποιηθεί. Συνολικά, 24 μεγάλες πρωτοβουλίες ή δράσεις εκσυγχρονισμού του κράτους είχαν αναληφθεί την περίοδο εκείνη, με στόχο την «απελευθέρωση» των πολιτών και των επιχειρήσεων από τα δεσμά της ελληνικής δημόσιας διοίκησης.

Μεταξύ αυτών, η online παρακολούθηση του προϋπολογισμού, η ψηφιακή καταγραφή της διακίνησης των καυσίμων, η online διενέργεια δημόσιων προμηθειών κ.ο.κ. «Από τις 24 (αυτές) πρωτοβουλίες, μόνον η ηλεκτρονική συνταγογράφηση προχώρησε υπό την πίεση της τρόικας, και αυτή παραμένει ακόμη “κουτσή”» αναφέρει συνεργάτης του πρώην πρωθυπουργού.

Η Κάρτα Πολίτη (Κ.Π.), μια εμβληματική παρέμβαση στην κατεύθυνση της οργάνωσης του κράτους και την εξομάλυνση των σχέσεών του με τους πολίτες, βρίσκεται ακόμη στον σχεδιασμό. Βήματα έχουν γίνει, αλλά απέχει πολύ από το να αποτελέσει πραγματικότητα. Για τους πολλούς, η Κ.Π. σημαίνει μια πιο ασφαλή ταυτοποίηση προσώπου. Αλλά για τους ειδικούς, πέρα από ένα πιο απαραβίαστο δελτίο ταυτότητας, αποτελεί κλειδί για τη δημιουργία μιας πιο φιλικής σχέσης πολίτη - κράτους. Η θέση αυτή δεν συνιστά «φουτουριστικό» σενάριο, αλλά καθημερινή πρακτική στις περισσότερες ευρωπαϊκές χώρες.

Στη Σουηδία, στη Φινλανδία, στη Γερμανία, στο Βέλγιο και άλλες χώρες, οι κάτοικοι διαθέτουν κάρτες πολίτη που αξιοποιούνται ως αστυνομικό δελτίο ταυτότητας, διαβατήριο και ακόμη για την ψηφιακή αυθεντικοποίηση του κατόχου και εν είδει ψηφιακής υπογραφής.

Η εντολή που έδωσε ο τέως πρωθυπουργός για την υλοποίηση της Κάρτας Πολίτη στην Ελλάδα αμέσως μετά τη ΔΕΘ, σύμφωνα με τις μαρτυρίες των ανθρώπων που συμμετείχαν στις συζητήσεις, χάθηκε στις απειράριθμες επιτροπές που ανέλαβαν να την υλοποιήσουν. Ο περισσότερος χρόνος αναλώθηκε σε συζητήσεις, αν η κάρτα θα διαθέτει μοναδιαίο ή όχι αριθμό - ένα θέμα που δεν έχει λυθεί ακόμη και στην Ε.Ε., καθώς κάποιες χώρες ακολουθούν την τακτική του μοναδιαίου αριθμού και κάποιες άλλες όχι. Αυτό όμως δεν σημαίνει ότι δεν διαθέτουν Κ.Π. οι συγκεκριμένες χώρες.

Και δεν ήταν μόνον αυτό. Οι κόντρες μεταξύ των υπουργείων για τη διεκδίκηση του «χωραφιού» που λέγεται έκδοση ταυτοτήτων -έτσι αντιλαμβάνονταν την Κάρτα Πολίτη οι ηγεσίες τους- επιβάρυναν την υλοποίηση του σχεδίου. Ηρθε και η ιστορία του αναδόχου και το «κακό» ολοκληρώθηκε...


Ποια εταιρεία έχει αναλάβει την εκτύπωση, το αυξημένο κόστος και οι Γερμανοί

Του Τασου Tελλογλου

H «ψηφιοποίηση» της δημόσιας διοίκησης ήταν ένα από τα βασικά σημεία της ατζέντας του τέως πρωθυπουργού Γιώργου Παπανδρέου. Ο ίδιος είχε συγκαλέσει όχι λίγες συσκέψεις, αλλά από όλα τα σχέδια που εκπόνησε κανένα δεν υλοποιήθηκε. «Συνήθως οι υπηρεσιακοί παράγοντες μάς έλεγαν στις συσκέψεις τι και γιατί δεν μπορεί να γίνει, σχεδόν ποτέ δεν ακούγαμε ότι κάτι γίνεται» είπε στην «Κ» ένας από τους συμμετέχοντες στις συναντήσεις αυτές, που δεν έχει την παραμικρή αμφιβολία ότι ο κ. Παπανδρέου εννοούσε τα όσα έλεγε ότι έπρεπε να γίνουν.
Αποκορύφωμα αυτής της διαδικασίας αποτέλεσε μία σύσκεψη την οποία είχε συγκαλέσει ο κ. Παπανδρέου, λίγες μέρες μετά τη Διεθνή Εκθεση Θεσσαλονίκης και στην οποία είχε ανακηρύξει την «κάρτα του πολίτη», την ψηφιακή δηλαδή ταυτότητα του καθένα μας, ως απόλυτη προτεραιότητα της κυβέρνησής του.
Ως «γενική δοκιμή» της συγκεκριμένης κάρτας, ενός είδους ψηφιακού αποτυπώματος, θα χρησίμευε η «κάρτα του αλλοδαπού», ένα έγγραφο που θα έπρεπε να είχε εκδώσει η χώρα έως τον Μάιο του 2011, ειδάλλως απειλείτο από την Ευρωπαϊκή Ενωση με κυρώσεις.

Ιαπωνική εταιρεία
Συνολικά θα τυπώνονταν 400.000 κάρτες, σε μία «δουλειά» που, σύμφωνα με παράγοντες της αγοράς, θα άφηνε σε όποιον την ανελάμβανε κέρδος μικρότερο των 100.000 ευρώ. Την εκτύπωση της κάρτας, που είναι ένα έγγραφο ασφαλείας, θα αναλάμβανε να κατασκευάσει η ιαπωνική εταιρεία Toppan, η οποία έχει την ευθύνη της κατασκευής και των ελληνικών διαβατηρίων όπως και των διπλωμάτων οδήγησης. Οι ανταγωνιστές της ιαπωνικής εταιρείας αλλά και μέλη της κυβέρνησης τής καταλογίζουν ένα πολύ αυξημένο κόστος για την κατασκευή των διαβατηρίων και μία αδιαφανή σύμβαση με την οποία μονοπωλεί τα τελευταία 10 χρόνια την κατασκευή των εγγράφων ασφαλείας χωρίς να διενεργείται διαγωνισμός, με βάση προσθήκη σε σύμβαση που είχε υπογραφεί επί υπουργίας του κ. Γιώργου Βουλγαράκη.
Συγκεκριμένα, ενώ η ιαπωνική εταιρεία μπορεί να τυπώσει την κάθε κάρτα με δύο τσιπ και κόστος 6 - 7 ευρώ, υπολογίζει κόστος 16 ευρώ. «Πρόκειται για ένα κόστος μη διαφανές, καθώς στην πραγματικότητα αφορά ποσά εκτός προϋπολογισμού, που κατευθύνονται από το υπουργείο Μεταφορών στο υπουργείο Προστασίας του Πολίτη, που έχει την ευθύνη της εκτύπωσης» λέει πηγή που έχει ενημέρωση εκ των έσω.

Ο νέος «παίκτης»
Πριν από ένα δεκαήμερο, ενώ η κυβέρνηση είχε αποφασίσει να αναθέσει -διότι περί ανάθεσης πρόκειται- την εκτύπωση της κάρτας στην Toppan, μεσολάβησε ένας νέος «παίκτης», η Bundesdruckerei, ήτοι το ομοσπονδιακό τυπογραφείο -με απλά λόγια το εθνικό τυπογραφείο- της Γερμανίας.
Σύμφωνα με πληροφορίες από τη γερμανική κυβέρνηση, το ενδιαφέρον του ομοσπονδιακού τυπογραφείου για την εκτύπωση καρτών αλλοδαπών εκδηλώθηκε για πρώτη φορά από τον ίδιο τον αντικαγκελάριο της Γερμανίας κ. Φίλιπ Ρέσλερ κατά τη διάρκεια της επίσκεψής του στην Αθήνα τον Οκτώβριο του 2011.
Μάλιστα αυτή την εβδομάδα, οι Γερμανοί συναντήθηκαν με τον υφυπουργό Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης κ. Π. Τζωρτζάκη και τον υπεύθυνο του Fast Track κ. Αρη Συγγρό, στο πλαίσιο της έκθεσης Cebit, της μεγαλύτερης έκθεσης πληροφορικής στην Ευρώπη, που γίνεται στο Αννόβερο, με στόχο να επαναβεβαιώσουν το ενδιαφέρον τους.
Για τους παρατηρητές της αγοράς, το ενδιαφέρον των Γερμανών δεν επικεντρώνεται στην έκδοση των 400.000 καρτών αλλοδαπών, αλλά στη «διαδοχή» της Toppa(χωρίς διαγωνισμό;) μετά το τέλος της σύμβασης με το ελληνικό Δημόσιο, με την ανάληψη εκ μέρους τους της κατασκευής του συνόλου των ελληνικών δημοσίων εγγράφων που απαιτούν χαρακτηριστικά ασφαλείας.
Για τον σκοπό αυτό οι Γερμανοί είναι διατεθειμένοι να συνεργαστούν με το εθνικό τυπογραφείο και να εγκαταστήσουν δική τους γραμμή παραγωγής, ανεξάρτητη από εκείνη της αστυνομίας, που εξυπηρετεί την Toppaστην Καισαριανή. Πάντως, για να υλοποιήσουν το σχέδιό τους θα πρέπει να περιμένουν 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου